يك فرايند اين گونه تعريف مي شود، "مجموعه اي از فعاليت هاي مرتبط و تاثيرگذار، كه ورودي ها را به خروجي ها تبديل مي كند." اين فعاليت ها به اختصاص منابع مانند كاركنان و مواد اوليه نياز دارند.يك مزيت عمده رويكرد فرايندي، هنگامي كه با ساير رويكردها مقايسه مي شود، مربوط به مديريت و كنترل ارتباط بين اين فرايندها و سطوح مشترك بين سلسله مراتب سازماني مي گردد.
ورودي ها و خروجي هاي موردنظر ممكن است ملموس( مانند تجهيزات، مواد اوليه يا قطعات) يا غيرملموس (مانند انرژي يا اطلاعات) باشند. خروجي ها مي توانند ناخواسته به دست آيند، مانند ضايعات يا آلودگي.
هر فرايند مشتريان و ذينفعاني دارد (كساني كه مي توانند در درون يا بيرون سازمان باشند)، با نيازها و انتظاراتي در خصوص فرايندها، كه خروجي هاي مورد نياز فرايندها را تعيين مي كنند.
-
رویکرد فرآیند محوری در سازمان
-
چرخه بهبود فرآیند و انواع فرآیندهای سازمانی
-
رویکرد فرآیندی